Aktualita: Poznejte četné blahodárne účinky Ashwagandhy


Ashwagandha je více než 3000 let stará rostlina, hojně využívaná zejména v Ajurvéde pro její schopnosti mj. příznivě ovlivňovat hladinu stresových hormonů a zvyšovat koncentraci.

Indické jméno ashwagandha pochází ze sanskrtu a volně jej můžeme přeložit také jako „zapáchat jako kůň“, což se zcela velmi trefně vztahuje zejména k nepříliš atraktivní chuti a zápachu této rostliny.
Díky její všestrannému využití je rostlina nazývána také jako indický ženšen.

Extrakt či prášek z květů Aschwaghandy obsahuje více než 80 různých biologicky aktivních látek – mezi nimi alkaloidy, steroidní laktony, fytosteroly, flavonoidy, saponiny, sitoindosidy, oligosacharidy a tanniny.
Také to je patrně důvodem širokého spektra medicinálních účinků této rostliny, i když, stejně jako u mnoha dalších rostlin a bylin, zatím nejsou zcela jasné mechanismy jejího působení, resp. které látky jsou odpovědné za konkrétní léčebné působení.

Ačkoliv je vhodné rostlinu, resp. extrakt z ashwaghandy přijímat v celku, za zmínku rozhodně stojí vysoká koncentrace withanolidů (skupina steroidních laktonů s řadou neurobiologických účinků), které zcela prokazatelně snižují systémový zánět, snižují tempo růstu tumorů a mají velmi příznivý vliv také v prevenci a léčbě Alzheimerovi nemoci (zejména prostřednictvím blokace neurotoxického účinku beta-amyloidu) (1), (2).

Působení ashwagandhy tak lze popsat jako adaptogenní, tj. zvyšující psychickou a fyzickou odolnost organismu.
Mnoho realizovaných studií již prokázalo další příznivé benefity ashwagandhy na snižování hladiny krevního cukru (3) prevenci nádorových onemocnění (456), redukci zánětu zejména prostřednictvím redukce volných kyslíkových radikálů (ROS) a snižování C-reaktivního proteinu (7), dále snižování hladiny stresových hormonů až o 30% (8910), čímž může také významně redukovat projevy úzkostí či riziko rozvoje klinické deprese.
Všechny výše uvedené příznivé účinky ashwagandhy byli experimentálně prokázány už při dávce 600 mg denně.

Další studie poukazjí na její potenciální účinky zlepšovat paměť, pozornost (schopnost se soustředit mj. v kontextu efektivnější odpovědi na stresové podněty a funkci stresové osi) a zvyšovat reakční čas na přicházející stimuly. (11)


Další z oblastí využití extraktu z ashwaghandy je zvyšování plodnosti a její afrodisiakální účinky, mj. prostřednictvím zvyšování (resp. rychlejší regeneraci) hladiny testosteronu u mužů a Luteinizačního hormonu u žen.
V rámci pilotní studie (12) realizované na 46 mužích s oligospermií (počet spermií < 20 miliónů/mL) vedlo užívání extraktu z ashwagandhy už za 90 dní ke zvýšení počtu spermií o 167 % a nárůstu jejich pohyblivosti o celých 57 %.

Další velmi dobře realizovaná prospektivní, dvojitě zaslepená a placebem kontrolovaná studie (13) prokázala vliv extraktu z ashwagandhy na kardiorespirační vytrvalost u 50 testovaných sportovcůvčetně zvýšení (subjektivně hodnocené) kvality života (QOL) a prožívání.   


Co závěrem ?

Extrakt z ashwagandhy vykazuje v rámci mnoha studií na zdravých i nemocných lidech velmi široké působení v různých doménách, jenž se vzájemně prolínají a ovlivňují – endokrinních, nervových i imunitních.

Ashwagandha obsahuje ohromné spektrum biologicky aktivních látek, jejíchž působení zatím není úplně známo.

Různé doplňky stravy s extraktem z ashwagandhy jsou v dnešní době velmi dobře dostupné, málo však testované z hlediska obsahu účinných látek a jejich nezávadnosti.
V případě že se rozhodnete pro užívání ashwagandhy proto dbejte na výběr kvalitního dodavatele, který bude garantovat jejich kvalitu, resp. nezávadnost.

Obvyklé dávky využívané v rámci studií různého zaměření se pohybují v rozmezí 125 – 1250 mg denně v závislosti na kontextu zkoumané oblasti.
Doporučené denní dávky se pohybují v rozmezí 450 – 600 mg.

Navzdory mnoha zdravotním benefitům této rostliny by se její konzumaci měli vyhnou těhotné a kojící ženy, zrovna tak i lidi s autoimunními nemocemi jako artritída, lupénka, autoimunní onemocnění štítné žlázy (Hashimoto) či diabetu I. typu.

Staš Ján
Student VŠE v Praze oboru Behaviorální ekonomie a psychologie. Také student školy Klinické Naturopatie oboru Západní fytoterapie. Aktivní výživový poradce a trenér od roku 2013, pravidelný lektor kurzů zaměřených na výživu, sportovní výživu a doplňky stravy. Sekretář a člen Výboru Aliance výživových poradců, garant pro vědeckou činnost. V minulosti spolupracoval na vývoji receptur a prodeji doplňků stravy. Autor odborných článků a publikací v oblasti výživy a sportovní výživy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.