FAQ Výživových poradců AVP

Mají balené potraviny se sníženým obsahem tuku vždycky menší energetický obsah než jiné, takto neoznačené?

U některých potravin se výrobci skutečně snaží odstranit část tukového obsahu. Tím se zpravidla zhorší chuťové vlastnosti výrobku natolik, že je třeba do výrobků přidat obvykle cukr, resp. škrob. Tak se stává, že výrobek je sice netučný, mnohdy s 0 % tuku, ale jeho energetický obsah v kcal nebo kJ se odstraněním tuku příliš nezměnil, jak si přečteme na etiketě. Typickým příkladem jsou známé americké netučné muffiny, které jsou však velmi sladké. Cukr se také přidává do některých nízkotučných ovocných tvarohů a jogurtů. Proto se rozhodujte vždy podle etikety výrobku a naučte se ji číst!

Je vždy v čerstvém ovoci a zelenině více mikroživin (vitaminů) než ve zmražených nebo konzervovaných výrobcích?

Jsou-li ovoce nebo zelenina rychle zmraženy nebo konzervovány za čerstva ihned po sklizni, kdy jsou plné vitaminů, neměl by se tím jejich obsah výrazně snížit. Stává se naopak, že čerstvé ovoce a zelenina „trpí“ již při skladování a dopravě do supermarketu. To má za následek často vyšší ztráty živin než při zmrazování nebo konzervaci.

Za jak dlouho mohu zhubnout?

Při hubnutí buďme realističtí! Žádná dieta není prostředkem k zázračnému zhubnutí „přes noc“, i když na začátku kůry bývá úbytek nadváhy slibně největší, např. 2-2,5 kg už za pár dní. Je to tím, že náhlé snížení příjmu kalorií provází i odvodňování tkání. Při zdravém hubnutí se tempo později sníží asi na 0,5 kg týdně. Podaří-li se vám tohoto tempa dosáhnout, pogratulujte si a nesnažte se hubnutí ještě více urychlit.

Trápí mě opačný problém, než většinu. Jsem na svou výšku a věk (35) spíš vychrtlý. Co mám dělat, abych přibral a narostly mi svaly?

Po ukončeném vývoji kostry a kosterních svalů lze svaly získat jedině jejich procvičováním, tj. posilováním proti odporu, a to za dvou předpokladů. Prvním je dostatečný přívod stavebních látek pro svaly (to jsou bílkoviny ze stravy) a druhým je uspokojivý přívod energie k pokrytí základních tělesných funkcí, dále energie potřebné ke cvičení a k dalším pravidelným denním aktivitám (zaměstnání apod.) či pasivitám (spaní, regenerace). Musíte dostat své tělo do tzv. anabolismu, tj. dbát na dostatečný přívod energie a snažit se je zásobovat pestrým výběrem bílkovin z masa, luštěnin (včetně sóji), vajec a mléčných výrobků. Doporučuje se ve fázi budování svalů zajistit denně přívod aspoň 1,5 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Např. při váze 70 kg byste měl denně sníst aspoň 105 g bílkovin, které např. celkově najdete ve 150 g hovězího masa, 250 g netučného tvarohu a 200 g sýra Cottage. Bývá prospěšné sáhnout i po tzv. gainerech, tj. sacharido-proteinových koktejlech, které efektivně a bez zatěžování trávicí soustavy dodají do těla jak vstřebatelné sacharidy, tak bílkoviny, tj. podpoří tělesný anabolismus.

Jaké vitaminy, minerálne látky a případně další nutrienty české populaci nejvíc schází?

Vyjdeme-li z výsledků dlouhodobého sledování nutriční hodnoty potravinového koše českého obyvatelstva, které u nás zpracovává Státní zdravotní ústav (SZÚ), zjistíme, že rezervy máme v konzumaci zeleniny, mléčných výrobků a ovoce, kterých jíme asi jen dvě třetiny ve srovnání s výživovým doporučením. Z vitaminů nejvíce chybí vitamin C a z minerálních látek vápník. Důsledkem sníženého příjmu ovoce a zeleniny je nejenom nižší příjem vitaminu C, ale dokonce významně nižší přívod nerozpustné vlákniny, než se doporučuje. Nižší konzumace mléčných výrobků má samozřejmě dopad i na snížený příjem vápníku a případně i nedostatek vitaminu D, který je způsoben i nižší konzumací mořských ryb v ČR. Objektivní hodnocení skutečného příjmu vitaminů, minerálních látek a vlákniny je téměř nemožné. Reálný odhad u jednotlivce lze získat jen rozborem jeho jídelníčku a stravovacích zvyklostí, který umějí udělat certifikovaní výživoví poradci. U některých skupin obyvatelstva, které mají zvýšené nároky na některé mikroživiny, je hodnocení ještě obtížnější, např. u dívek s počínající menstruací (ztráty železa krví) nebo ve fázi růstu (zvýšená potřeba vápníku). Také u sportovců se potřeba mikroživin obtížně stanoví, a proto se u nich denní doporučené dávky vitaminů a minerálních látek zpravidla zvyšují o desítky procent. Podle posledních studií se zdá, že přes určité zvýšení v posledních letech stále v populaci přetrvává nedostatečný přívod stopových minerálních látek selenu a chromu.

Skutečně se po některém ovoci nesmí pít?

Většina druhů ovoce obsahuje více než 90 % vody. Proto nás samo ovoce dobře zavodňuje a další napití není vhodné. Druhým důvodem, proč nepít po konzumaci některých druhů ovoce s vysokým obsahem vody a vlákniny, je vysoký obsah této vlákniny, která do sebe vstřebává nadbytečnou vodu, a tím bobtná – zvětšuje výrazně, tj. několikanásobně svůj objem. To samozřejmě pocítíme jako nadýmání, tlak v břišní dutině a nezřídka následuje průjem. Když se naopak ovoci vyhýbáme, protože nás i jen samotné (bez zapití vodou) nadýmá, a místo něj doplňujeme vlákninu ve formě bezvodých tablet, vodu musíme přijímat. Jinak si vláknina vezme vodu ze střevního obsahu, aby se měla v čem rozpustit. To vede naopak k odvodnění a zácpě.

Je pravda, že jednou za čas je dobré udělat "pročišťovací den" - celý den nejíst a hodně pít?

Ano, je to vhodné, i když napoprvé se doporučuje jen čisticí kúra s ovocnými a zeleninovými džusy. Z hlediska výživy se vlastně jedná o metodu detoxikace, tedy vyčistění organismu od jedovatých a odpadních látek, jejímž účelem je posílení obranyschopnosti organismu, zlepšení zdraví a získání dobrých pocitů. Důležitou součástí takového půstu jsou tekutiny. Měly by se denně vypít nejméně 2-3 litry neslané (nesalinické) minerální nebo stolní vody, která je schopna vyplavit veškeré toxiny z těla. Bezprostředním výsledkem půstu může být snížení tělesné hmotnosti za 24 hod až o 1,5 kg. To však není jediný důsledek půstu. Na tělo působí osvěžujícím až omlazujícím účinkem, také podporuje vylučování růstového hormonu, který posiluje obranný systém organismu a regeneraci. Na různých klinických pracovištích se půst úspěšně používá při léčení degenerativních chorob od obezity, artrózy a aterosklerózy až k alergiím, ekzémům a trávicím poruchám. Krátké půsty, trvající 1-3 dny, lze absolvovat bez dohledu lékaře, ale při cukrovce, srdečních potížích a ledvinových poruchách může být hladovění nebezpečné. Proto by se takto postižení nejdříve měli poradit s lékařem. Nejbezpečnější a nejsnadnější metodou půstu je džusová kúra. V průběhu celého dne pijeme po malých dávkách čerstvé šťávy z ovoce (hlavně jablka) a zeleniny (mrkev, celer) zředěné vodou.